Graspop Metal Meeting 2022 - Dag 1

Deze 25ste editie van Graspop Metal Meeting werd zowel in 2020 als in 2021 om de welbekende reden uitgesteld, maar nu is het toch eindelijk terug mogelijk. Het werd hoog tijd ...

Door omstandigheden komen we later dan verwacht op de wei aan. Vanwege een verandering in de bebouwing rond het terrein werd alles meer opgeschoven richting Stenehei (de weg van Geel naar Retie) en werd ook de ligging van de verschillende podia wat herzien. Desondanks zijn we er toch in geslaagd 8 bands te zien:

Net zoals vorige edities hebben we zelf geen fotograaf bij maar maken we dankbaar gebruik van de door Graspop ter beschikking gestelde officiële foto's.

VLTIMAS

Met hun loodzware death metal staat deze band rond o.a. David Vincent eigenlijk véél te vroeg in de dag op de affiche. Gelukkig staan ze wel in de Marquee, wat toch voor een duistere omgeving zorgt. Voor een ruim halfvolle tent brengen ze een strakke set, maar het ontbreekt wat aan dynamisme, waarschijnlijk ook mede door de warmte. Het wordt trouwens hoog tijd voor nieuw materiaal, want met het huidige (enige) album zijn ze ondertussen al wel een aantal keer gepasseerd.

Met dank aan Elsie Roymans voor de foto's

Setlist

1. Something Wicked Marches In
  2. Praevalidus
  3. Total Destroy!
  4. Monolilith
  5. Truth and Consequence
  6. Last Ones Alive Win Nothing
  7. Everlasting
  8. Diabolus Est Sanguis
  9. Marching On

Battle Beast

Van de Marquee trotseren we de brandende zon om naar één van de hernoemde main stages te gaan, de South Stage meer bepaald. Hier speelt Battle Beast ten dans. Aangevoerd door Noora Louhimo geven deze Finnen zoals steeds een verzorgde en krachtige set, niettegenstaande een klein technisch issue op het einde van Master of Illusion. Jammer genoeg ondergaat het publiek het allemaal nogal apathisch.

Met dank aan Rudy De Doncker voor de foto's

Setlist

1. Circus of Doom
  2. Straight to the Heart
  3. Eye of the Storm
  4. No More Hollywood Endings
  5. Where Angels Fear to Fly
  6. Wings of Light
  7. Eden
  8. Master of Illusion
  9. King for a Day

Flotsam and Jetsam

Deze old-school thrash band uit Arizona staat ondanks een carrière van 36 jaar voor het eerst op Graspop! Beter laat dan nooit zeker? Ze spelen in ieder geval een verschroeiende set waarbij de hele Marquee wordt omgevormd to een stomend feestje met circle pits en crowdsurfers ten overvloede!

Setlist

1. Dreams of Death
  2. Hammerhead
  3. Iron Maiden
  4. I Live You Die
  5. The Walls
  6. Brace for Impact
  7. Burn the Sky
  8. No Place for Disgrace

lalma

We ruilen de ene tent in voor de andere en trekken naar de Metal Dome voor een Belgische band. Het idee voor deze band komt echter uit een wat bijzondere hoek: het is namelijk het geesteskind van Arsenal-frontman John Roan. Bijgestaan door o.a. leden van Stake krijgen we hier sterke, bezwerende black metal te zien en te horen. Jammer genoeg heeft het grote publiek zich niet laten verleiden om van dit sterk staaltje te komen genieten ...

Met dank aan Tiffany Peters voor de foto's.

Setlist

1. The Irrecoverables
  2. Youth
  3. The Realm
  4. The Grey She Was
  5. A Safe Distance
  6. Beyond The Pale
  7. Echo The Wolf
  8. Antumbra

In Extremo

Sinds we deze Duitse band in 2002 voor het eerst aan het werk zagen zijn we verkocht. Door de jaren heen hebben ze deze sterke eerste indruk enkel maar bevestigd, en vandaag is geen uitzondering. Met een loepzuiver geluid, een enorm duidelijk plezier op het podium en een hele resem sterke songs (ik zou het bijna hits durven noemen) zetten ze de Marquee op z'n kop.

Met dank aan Elsie Roymans voor de foto's.

Setlist

1. Wintermärchen
  2. Troja
  3. Feuertaufe
  4. Vollmond
  5. Kompass zur Sonne
  6. Unsichtbar
  7. Liam
  8. Rasend Herz
  9. Saigon und Bagdad
  10. Frei zu sein
  11. Quid pro Quo
  12. Sängerkrieg

Death To All

Op zich een "tribute band", maar wat voor één ... Met (ex-) leden van Death, aangevuld met andere virtuoze muzikanten wordt hier op overweldigende wijze eer betoond aan het genie van Chuck Schuldiner (✝13/12/2001), de oprichter en voornaamste componist van de Florida death metal band Death. Wat we te horen krijgen is, zoals steeds, van een zéér hoog niveau en krijgt, ondanks de "moeilijke" muziek, moeiteloos het publiek volledig mee.

Setlist

1. Overactive Imagination
  2. Living Monstrosity
  3. Suicide Machine
  4. The Philosopher
  5. Symbolic
  6. Zombie Ritual
  7. Spirit Crusher
  8. Crystal Mountain
  9. Pull the Plug

Iron Maiden

Tja, wat kunnen we hier nog over zeggen wat nog niet gezegd is? Met het sterke nieuw album Senjutsu onder de arm en een Japans geïnspireerde podium opbouw doet Iron Maiden voor de 10de keer de weide van Graspop dansen, zingen, headbangen, ... Onvoorstelbaar wat deze groep gepensioneerden (gemiddelde leeftijd ± 66 jaar) ten toon spreidt: energie, power en enthousiasme op overschot. Hier kunnen sommige jongere bands een puntje aan zuigen.

Met dank aan Rudy De Doncker voor de foto's.

Setlist

1. Senjutsu
  2. Stratego
  3. The Writing on the Wall
  4. Revelations
  5. Blood Brothers
  6. Sign of the Cross
  7. Flight of Icarus
  8. Fear of the Dark
  9. Hallowed Be Thy Name
  10. The Number of the Beast
  11. Iron Maiden
  12. The Trooper
  13. The Clansman
  14. Run to the Hills
  15. Aces High

Mercyful Fate

Terwijl op de North Stage Volbeat speelt krijgen we in de Marquee een andere, oudere, Deense band te zien. Mercyful Fate werd reeds in 1981 opgericht en ze beloofden ons een show rond de eerste 3 releases: Mercyful Fate (EP, 1982), Melissa (LP, 1983) en Don't Break the Oath (LP, 1984), voor velen nog steeds het summum van wat de band (en ook King Diamond) gemaakt heeft. Met slechts 1 nummer dat niet op deze platen stond (The Jackal of Salzburg) zijn ze deze belofte prima nagekomen. Niet alleen kregen we klassieke metal, maar ook een band die zichzelf overtrof en ook nog eens het beste geluid van de dag. Een waardige afsluiter voor de eerste dag!

Setlist

1. The Oath
  2. The Jackal of Salzburg