Kuurne Metal Fest 2017

Op 25 November nam de tweede editie plaats van KMF, ofwel Kuurne Metal Festival. Op de affiche: 6 Belgische bands verspred over het metal spectrum.  Het festival begon met een kleine vertraging met de mannen van Nocardia welke hun allerlaatste optreden ten beste deden. Deze thrash metal band is niet meteen de meest originele, de recht toe recht aan Metal van deze mannen is dan ook niet direct het meest memorabele, maar hetzelfde kan niet gezegd worden van hun enthousiasme, de mannen gingen er op volle snelheid tegen, en ik vermoed dat we de verscheidene leden nog wel zullen tegen komen in andere bands.

Infantile, de tweede band van de dag ligt een beetje in dezelfde lijn als Nocardia, recht toe recht aan Thrash Metal. Niets wereldschokkend, maar net dat tikkeltje meer afgelikt. Terug een sterkte podium presence en wat de band aan originalteit ontbreekt maakt ze zeker goed aan energie & drive.

Driemaal is scheepsrecht moet de organisatie gedacht hebben want ook de derde band, Warckon, is een thrash Metal band, maar met duidelijk meer melodieuze invloeden, dit kwartet heeft ondertussen ook al een stevige live reputatie en niet onterecht, heel energiek, zeer veel drive, en een strakke set met meer dan 1 knipoog naar Megadeth (om maar van de Power Rangers te zwijgen). Frontman & Gitarist Wouter Langhendries staat als een rots op het podium.

Dé verrassing van de dag voor mij was de volgende band, Morning Chaos.Dit alternatieve Rock/Metal kwartet uit Luik was mij totaal onbekend, maar wist mij uitrermate te vermaken, een strakke set, een eigen sound en goede muziekanten, wat meer kan je nog willen? Wel, blijkbaar meer thrash, volgens sommigen, want het tempo ligt wel plots beduidend lager dan de vorige drie bands.

Is dat een probleem? Voor mij niet, en hun cover van "What a wonderful world" (Louis Armstrong) was niet zomaar een cover. Ze maakten zich het nummer eigen.

Nog twee bands te gaan en ondertussen hebben we de Thrash al ver achter ons gelaten. Fields Of Troy is terug een band met een stevige (en verdiende!) live reputatie. Deze vijf-koppige band speelt alternatieve Rock & Metal op een lekker stevig tempo met enorm veel kracht en drive en ondanks enkele technische euvels kregen we terug een stevige set te verduren.

Last but not least, King Hiss! Deze stoner metal band heeft al op menig podium gestaan en gaat als een goed geöliede machine, allen zijn stuk voor stuk ras muzikanten, en dat merk je. Iedereen is perfect ingespeeld op elkander en het professionalisme druipt er gewoon af. Jan Coudron weet als geen ander hoe de aandacht van het publiek te grijpen én vast te houden en of ze nu spelen voor 5 man of 5000, elke keer is het gewoon af. Iedere stoner fan moet deze band minstens 1 keer live zien!