Metalworksfest 2018 - Kuurne

Kuurne is meer & meer The Place To Be als het op Metal aankomt in Vlaanderen, nog niet zo heel lang geleden was er Kuurne Metal Fest, twee weken geleden was er Metalworksfest en binnenkort de Metalnight Forever Young (met Devil's Bargain, Eternal Breath, Warckon & Existance). Maar laten we het even hebben over Metalworksfest. De mannen van VZW The Evil Cat hadden dit jaar echt wel een line-up samengesteld om van te smullen met: Phoenix Rebellion, Citizinsane, Mr.Myst, Poseydon, Marche Funèbre, Hexa Mera, Izegrim & Ithilien!

Opener van de dag waren dus de mannen van Phoenix Rebellion! Nog niet zo lang geleden hebben we deze band hun passage op de Wacken Battle 2018 in Roeselare besproken en de West Vlamingen geven er direct een stevige lap op, ondanks het feit dat er nog nie zoveel volk aanwezig is. De band kraakt zelf een goeie fles rum met de fans en er zat zelfs een nieuw nummer in de setlist, Spoils Of War. Het feest is begonnen!

Het feestje is ondertussen in volle swing en het is tijd om er wat groove in te krijgen, een taak op het lijf geschreven voor Citizinsane! De band heeft er duidelijk zin in en de riffs zijn zwaar. De agressieve vocals van Steven Verstraete snijden door je lijf en de strakke nummers volgen elkander op in sneltreinvaart.

Na de agressie van Citizinsane mag het terug wat feestelijker en dat is een opdracht die Mr. Myst niet zomaar aan zich voorbij laat gaan! Amerikaanse Glam Rock uit Oostende, het is eens iets anders. Alles aan deze show is 'over the top', het podium is volledig ingekleed met boa's, er zijn Amerikaanse vlaggen links & rechts en alles aan de band schreuwt Glam uit. En dan hebben we het nog niet eens over de muziek gehad! 'Mr. A. Myst' ramt de ene riff na de andere uit zijn gitaar terwijl Mr. Demolition' & 'Mr. Pervert' zorgen voor de knallende bas & het slagwerk. Aan 'Mr. JSD' dan om de longen uit zijn lijf te zingen en er een feestje van te maken! Vooral leuk is hun versie van Elton John's I'm Still Standing.

Is dit de beste band van Oostende? Waarschijnlijk niet. Is dit de plezantste? Goed mogelijk!

De volgende band is een moeilijke voor mij, de maag knaagt ondertussen en daar komt Poseydon al aandraven met hun Thrash/Death Metal. De set opent twee nummers uit hun laatste plaat, Classified & Masterpiece en de toon is gezet voor de rest van hun show. Snelle riffs, harde drums & baslijnen en een schurende stem. De band geniet duidelijk van hun optreden & de fans ook.

Marche Funèbre bestaat al sinfs 2007 en nu, 11 jaar na datum, heb ik eindelijk de kans om deze groep live te zien en 1 ding weet ik nu zeker: Dat was véél te lang! Hun mix van Death & Doom metal werkt perfect, een duistere sfeer; intieme, rustige melodieën afwisseld met bruut gitaargeweld. Cleane zang en brtuaal geschreuw. Het werkt perfect samen en ik zie er naar uit om de mannen nog eens te zien!

Het was al even geleden dat ik Hexa Mera live zag en man! Wat is die band gegroeid in die tijd! De term 'Heavy As Fuck' staat hier zeker en vast op zijn plaats en stuk voor stuk zijn het meesters van hun instrumenten en ondanks het feit dat ze er in slaagden om de zekeringen 3(!) keer te doen springen was dit een uitstekende set.

Na de zeer strakke set van Hexa Mera is het nu de beurt aan de enige buitenlandse band. Nou ja, buitenland, het gaat hier over onze Noorderburen van Izegrim en net als Hexa Mera is deze band retestrak, zoals ze daar zeggen! Deze band staat als een huis!

Helaas zoals altijd kom ook aan Metalworksfest een einde, de laatste band van de dag is Ithilien, deze Brusselse Folkcore metal band kom je meer & meer tegen op allerhande festivals en dat is niet toevallig want wat we hier hebben is een verdomd goeie band! De combinatie van traditionele instrumenten zoals een hurdy gurdy & en een doedelzak, voeg daar aan toe een viool, elektrische gitaar, basgitaar & drumstel en je hebt een vol podium! Het is een combinatie die tegenwoordig wel vaker opduikt in de metal wereld maar het is een combinatie die werkt, voeg daar aan toe de death & core metal invloeden en je hebt alles dat je nodig hebt voor een goed feestje!

VZW The Evil Cat heeft hier een verdomd goed feestje neergezet met aandacht voor 8 lokale (ok, 7) bands en zulke initiatieven verdienen alle steun, want het zijn zulke initiatieven die de underground in leven houden.